08-06-06

NMBS-logica

Onze trein richting Hasselt was in Brussel afgeschaft. Dus namen we de eerste trein naar Leuven. Daar aangekomen moesten we blijkbaar een half uur wachten op de volgende trein richting de kolonie. Dus trokken we maar met een bende gestrande pendelaars naar de dichtstbijzijnde kebabzaak om daar een pintje te drinken op 't terras en te lachen met een duif. Nadat we een beetje in de zon gebakken hadden slenterden we naar ons boemeltreintje, alwaar de lotgenoten plots veel praatgrager bleken dan anders. Iedereen begon te vertellen waar ie heen moest, en wat voor grellige treinavonturen ze ooit al meegemaakt hadden. Een kilometer voorbij Vilvoorde rijden en dan ineens weer achteruit rijden om een wagon te laten loskoppelen waarvan de remmen stuk waren. Vastzittende remmen die zo hard rookten dat je je overbuur nog niet meer kon zien zitten binnen in de wagon. En die vastzittende remmen moeten dan door mannen in oranje fluovestjes met een goeie stamp van de voet losgesjot worden. En auto's die meegesleurd worden over het spoor en reizigers die dan maar gedumpt worden in een inimini station waar ze helemaal niet moesten zijn en waar geen bussen reden richting de uiteindelijke bestemming. Of door verkeerde aankondigingen op de verkeerde laatste trein van de dag stappen en na middernacht nog ergens een taxi moeten bellen om nog net op tijd op een belangrijke afspraak te arriveren. Allemaal straffe verhalen. De samenhorigheid was groot. De mannen en vrouwen die al twintig jaar met de trein reden hadden de meeste verhalen en riepen het hardst.

 

Toen we (amper) een half uur later dan anders in ons stationneke arriveerden, moesten we tegen heel wat meer mensen dan anders "dag en misschien tot morgen" zeggen. In de auto naar huis hoorde ik het nieuws: "Door brandjes langs het spoor tussen Leuven en Mechelen lag het treinverkeer een tijdlang stil op dat traject en werden een aantal treinen afgeschaft. Ondertussen rijden de treinen weer, maar met vertraging."

 

Brandjes tussen Leuven en Mechelen? Waarom schaffen ze dan de trein van Brussel naar Hasselt af?

 

Misschien was het stiekem een actie van de NMBS om de reizigers letterlijk en figuurlijk dichter bij elkaar te brengen. Wel dan: het is hen gelukt!

 

;-)

22:41 Gepost door Liza | Permalink | Commentaren (9) |  Facebook |

Commentaren

80 001 proficiat met je + 80 000 bezoekers
een stralende vrijdag je toegewenst
groetjes

Gepost door: Borriquito | 09-06-06

Goed zo Prachtig initiatief van de NMBS om de verzuring in de maatschappij tegen te gaan. Waarschijnlijk gaan ze er nu nog subsidies voor aanvragen ;-)

Gepost door: Young crazy fool | 09-06-06

:D ik heb nooit vertrouwen gehad in de NMBS, en dat is dan nu bevestigd... ;o)

Gepost door: Anne | 10-06-06

dn nmbs 'k heb er ook al op gevloekt, maar uiteindelijk... Stel je voor dat ik al die trajecten met mijn véloke zou moeten doen!

Gepost door: Manlome | 10-06-06

jaja ik kan er van meespreken van die vertragingen ... maar uiteindelijk zijn die best wel aangenaam als je aan de babbel geraakt!

nog een prettige snikhete dag toegewenst!

Gepost door: An | 12-06-06

nmbs gezaag reizigers De IC Knokke rijdt door de werken Brussel-Leuven tot december via Vilvoorde vandaar die afschafing.
Vertragingen zijn grotendeels door de reizigers veroorzaakt:
1. allemaal dezelfde deur nemen ze inplaats van ook via de 1ste klasse deuren in te stappen en zo door te lopen
2. men belemmerd de uistappende reizigers
3. de kinderwagens nemen te veel plaats in op het platfrom en in-uitstappen neemt tijd 1 tot 2 min vertraging
4. fietsen in-uitladen zeker 2 tot 5 min vertraging
5. mensen die te laat (bus enz) komen 1 tot 2 vertraging
6. slechtziende personen moeten afgehaald worden 1 tot 2 min vertraging
7. rolstoelen elektrische 2 tot 5 min vertraging
8. zwartrijders waardoor men politie moet bijhalen 1 tot 5 min vertraging
9. discussies over maakloon voor reizigers die een biljet op trein willen 1 tot 2 min vertraging
10. vandalisme op bepaalde lijnen door de jeugd (inslaan van ruiten met noodhamers, vernielen meubulair) 5 tot 15 min vertraging
11. goederentreinen die voorrang hebben en werken die noodzakkelijk zijn maar reiziger niet beseft dat het nodig is
12. aansluiting met andere treinen die vertraging hebben en zo een ketting reactie geven
13. nog veeeeeeeeeeeele zaken die de reiziger niet weet maar wij als treinbegeleider alle dagen tegen komen en zo weten waarvan vertragingen komen

De reizigers zouden eens moeten 1 dag met een treinbegeleider (kaartjesknipper) meegaan en zouden hun ogen niet geloven wat wij tegenkomen en waarom die vertragingen gebeuren.
Ga eens naar het buitenland en vergelijk dan met de NMBS en zal je meer begrip hebben

Gepost door: neovo | 21-08-06

Spoorgebruikers organiseren zelf stiptheidsenquête Voor de tweede keer organiseert de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers vzw (BTTB vzw) een grote stiptheidsenquête. Een maand lang (van 1 tot/met 31 oktober 2007) kunnen treinreizigers de gegevens over hun verplaatsing (vertrekstation, voorzien vertrekuur, daadwerkelijk vertrekuur, bestemmingsstation met voorzien aankomstuur en daadwerkelijk aankomstuur en idem dito voor tussenstations) ingeven op een website (www.stiptheid.be). Opdat de enquête representatief zou zijn is het wel de bedoeling dat de gegevens over alle verplaatsingen worden ingevuld, ook deze waarvan op tijd in het bestemmingsstation aankwam.

Vorig jaar verzamelde de Bond van Trein-- Tram- en Busgebruikers alzo gegevens over meer dan 6000 verplaatsingen. Nieuw dit jaar is dat deze stiptheidsenquête loopt in samenwerking met de Franstalige zustervereniging ACTP waardoor nu ook meer gegevens over de stiptheid in het meer zuidelijke gedeelte van het land zullen worden verzameld.

Meer informatie is te vinden op www.stiptheid.be. Meedoen zou ik zo zeggen want hoe meer gegevens hoe representatiever de enquête.

Let wel: De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers trekt geenszins de stiptheidsgegevens van infrastructuurbeheerder Infrabel in twijfel. Wel is er hier de kritiek dat de spoorwegen de vertragingen van TREINEN meet terwijl de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers de vertraging van VERPLAATSINGEN meet, m.a.w. de vertragingen zoals de gebruikers die daadwerkelijk ervaren. Immers: een gebruiker kan zijn aansluiting missen terwijl die aansluitende trein wel degelijk op tijd op zijn eindbestemming aankomt. Voor Infrabel is de eerste trein dan misschien beperkt te laat (in zijn eindstation kan die trein trouwens reeds alle vertragingen hebben ingelopen waardoor hij in de statistieken als -op tijd- wordt geboekstaafd, maar komt die aansluitende trein wel op tijd aan zodat ook deze trein als -op tijd- wordt geboekstaafd. Door het missen van zijn aansluiting komt de reiziger wel minstens 30 en soms zelfs 60 minuten ter bestemming. Of hoe eenzelfde realiteit in de statistieken op een totaal andere manier wordt weergegeven.

Indirect is het dan ook de bedoeling van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers dat de spoorwegen (lees: de NMBS-Groep) een nieuwe methode zouden ontwikkelen die meer rekening houdt met de vertraging zoals gebruikers die ervaren. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door in de knooppuntstations na te gaan in welke mate de op papier voorziene aansluitingen daadwerkelijk werden gerealiseerd.

Gepost door: Leo Fiers | 30-09-07

gezaag van neovo Gezaag van reizigers? Jullie (bij de NMBS) zijn met zovelen... Doe er iets aan!

En wat betreft de stakingen... Als een NMBS bij je langs komt voor een dienst, laat hem dan wachten... Poets wederom poets.

Gepost door: Fenriske | 14-12-07

Nieuw forum voor gebruikers van het openbaar vervoer Wie zijn ei kwijt wil over alles wat met openbaar vervoer te maken heeft, kan voortaan terecht op het spikslinternieuwe internetforum van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers vzw. Dit forum is te vinden op www.bttb.be/forum.

Gepost door: Leo Fiers | 18-03-08

De commentaren zijn gesloten.