30-06-06

Belastingen

Hij lag hier al een paar weken mooi bruin te wezen. Ik had hem al in de kast gelegd, met het gedacht dat ie misschien spontaan tot stof en as zou verworden, maar niks was minder waar. Toen we deze week eindelijk (eindelijk!!) onze samenvattende loonfiche van het werk kregen, besloot ik me er vandaag dan toch maar eens aan te zetten: de belastingsbrief invullen.

 

Nu moet je weten dat er sinds mijn vorige aangifte heel wat veranderd is. Ik heb vorig jaar maar voor 1 werkgever gewerkt, maar toch zaten er nog twee fiches van interim- of interimgerelateerde bedrijven in mijn map. Een of andere vage premie die je als interimmer ooit zomaar in de schoot geworpen kreeg, en nog een eindejaarspremie die eigenlijk op meer dan een jaar geleden sloeg, maar toch pas vorig jaar werd uitbetaald. Die twee fiches waren me niet zo duidelijk als de fiche van 't werk. Daar staan alle vakjes mooi aangegeven zoals ze ook op je belastingsbrief staan. Bij de fiches was het wat puzzelen met bruto en netto, met RSZ (de ene premie wel en de andere niet?) en bedrijfsvoorheffing. Op de fiche van het werk stond ook het bedrag voor het openbaar vervoer aangegeven. Slechts bij één vakje. Maar toch moest ik het in het tweede vakje ook invullen, want blijkbaar is het bedrag volledig vrijgesteld. Zo leerde ik uit de toelichting. Tot zover de 'gewone bezoldigingen' en aanverwanten. De lening die ik vorig jaar aanging, valt onder de nieuwe wetgeving die begin vorig jaar in voege trad. Nu moet je weten dat er voor het aankopen, verkopen en bezitten van huizen maar liefst 14 pagina's uitleg voorzien zijn in de toelichting bij de belastingsbrief. Ik ben er eens goed voor gaan zitten met een stylo in de hand, heb verwijzingen en pijltjes gezet, geschrapt wat niet van toepassing was, berekeningen en redeneringen in de kantlijn gezet, net zo lang tot ik het snapte. Simpel was het niet, want het huis werd vorig jaar aangekocht, maar werd nog niet bewoond in datzelfde jaar. Gelukkig bestaat er een uitzonderingsregeling dat je 1 jaar uitstel krijgt in geval van verbouwingen, zodat je dat eerste jaar toch al je lening mag inbrengen. Het vrijgestelde bedrag voor het plaatsen van dubbel glas was blijkbaar ook vastgelegd en daar moest je dus niet de uitgaven ingeven die je daarvoor gedaan hebt, maar wel een bedrag afhankelijk van het feit of het een oud huis is of een nieuwbouw. *reken reken* Voor het bedrag van mijn schuldsaldoverzekering kreeg ik één envelop met een begeleidende brief, waar het vrijgestelde bedrag in vermeld stond, én een bewijs/formulier, waar volgens mij hetzelfde bedrag in moest staan. Dat was niet het geval (iets meer dan 1% van het bedrag verschillend, dus eigenlijk een miniem verschil). Ik heb het hoogste bedrag genomen. Ik moest sowieso de naam van de verzekeringsfirma doorgeven en mijn dossiernummer, dus ze moeten dan zelf maar gaan kijken of het klopt, en if not, dan houden ze maar 2 euro (of zelfs maar een percentage daarvan zeker?) in op het bedrag dat ze me volgend jaar moeten terugbetalen! Vorig jaar begon ik ook met pensioensparen, dus ook daar moest het juiste vakje en lijntje voor gevonden worden.

 

Maar 't is uiteindelijk allemaal gelukt! En nog online ook! Ik heb meteen kunnen berekenen hoeveel ik zou moeten bijbetalen of terugkrijgen volgend jaar. Dat zag er best goed uit. Laat ons hopen dat het klopt.

 

Ik had de toelichting zo grondig uitgeplozen dat ik op een forum zelfs al iemand tips heb gegeven die vragen had bij de verdeling van het bedrag van de lening tussen man en vrouw, hoewel ik zelf niet getrouwd ben en die regels dus niet op mij van toepassing zijn. :-D

 

Leve het boekhoudersvrije bestaan! *rolleyes* Maar ook: *fier* Want ik hoor overal in mijn omgeving mensen die hun brief maar laten invullen door hun bank, door hun boekhouder, of door de boekhouder van hun ouders. Terwijl ik ook al van iemand hoorde dat zijn bankdirecteur helemaal niet op de hoogte was van de nieuwe regeling voor echtelieden die vorig jaar een lening aangingen.

 

I did it. En volgend jaar zal het weer wat vlotter gaan omdat ik nu weet hoe en wat, want normaal gezien verandert er dit jaar niets voor mij...

 

We zijn er weer voor een jaar vanaf!

 

*puf*

 

12:36 Gepost door Liza | Permalink | Commentaren (8) |  Facebook |

Commentaren

ik heb me gisteren in bad gelegd
met die brief
totale ontspanning noemen ze dat... haha, niet dus...
Maar daar heb ik tenminste niets anders aan mijn hoofd. Dus nam ik de twee dingen (die ook ergens in een uithoek van de kast hadden gelegen in de hoop spontaan te vegeteren... niet dus). Het toeval wil dat ik voor het grootste deel van vorig jaar nog het statuut van zelfstandige had... Maar daar is dus verandering in gekomen. Het huidige werk van nu geeft inderdaad keurige overzichten van in te vullen zaken... Ik kon het niet meer opbrengen Liza... Ik werd er zo moe van. Mijn excuses, maar alle respect voor jou. Op den duur bleef ik dezelfde vraag maar herlezen, boekje erbij, uitzoeken, tellen etc...
En dan was er vorig jaar ook dat huis... Maar niet bewoond, dus wat met het KI, in te vullen in welke cel? En in mindering brengen... Als je er dan nog geen enkele maand gewoond hebt, wat dan... etc, etc... Ik haat die rotbrieven. Heb vandaag mijn boekhouder gebeld voor wat betreft het luik van mijn zelfstandigen bestaan... Voor de rest: ga ik het nog steeds zelf proberen invullen... Ik had gisteren zo'n compassie met die mensen die helemaal niet beletterd zijn en die het de grootste moeite kost om die zaken te lezen, laat staan te begrijpen... Echt, die moeten pas vloeken als het klepje van hun brievenbus tilt slaat... Online invullen voor die mensen is helemaal chinees...
Vervelend, dat is het, ik kan me niet inbeelden dat iemand zo'n brief met plezier ontvangt. Jouw voldoening getuigt dat eigenlijk alleen maar. En petje af hoor, really. Als je wil, je mag de mijne komen invullen :-) Liza belasting!

Gepost door: abnormalia | 30-06-06

ik begrijp niets van belastingen... Die brief ziet er zelfs voor een studente die niets verdiend ingewikkeld uit. Gelukkig vult mijn mama dat elk jaar netjes in!

Gepost door: Manlome | 30-06-06

@abnormalia: Als je specifieke vragen hebt: stel ze gerust. Zal proberen antwoorden met een paginanummer uit het toelichtingsboekje. ;-) Ik denk dat onze situaties misschien wel redelijk gelijkend zijn (al ben ik nooit zelfstandige geweest).

KI moet niet meer ingevuld worden! Ik citeer van p.18 (en die passage heb ik echt wel tien keer of meer moeten lezen): Rubriek 1 moet niet meer worden ingevuld, tenzij u in vak VIII, C interesten vermeldt van leningen die voor de in deze rubriek bedoelde woning (zie de uitleg bij a en b hierna) zijn aangegaan:
- voor 1.1.2005 (of een herfinanciering van dergelijk lening)
- vanaf 1.1.2005 terwijl u nog een andere, voor 1.1.2005 aangegane lening mbt dezelfde woning had, waarvan u de interesten eveneens in vak VIII, C vermeldt.

En dat is slechts de inleiding van dat stukje...

Gepost door: liza | 30-06-06

hihi wat ben ik blij dat ik gewoon moet invullen dat ik nog niet verdien... Het lijkt me een hels werk :s

Gepost door: Anne | 30-06-06

ik wil nog gaan voor een master journalistiek, een master internationale betrekkingen en een master Amerikaanse politiek :)

Gepost door: Anne | 30-06-06

belastingen grmbl. Moet dat ook nog doen. Zijn al naar de bank geweest voor hulp wat betreft ons huis, en volgens dat meiske daar was het heel simpel. Ze zei dat je helemaal niks meer moet verdelen tussen man en vrouw, dat je gewoon beiden het maximum kan aftrekken in dit nieuwe systeem? Zo heeft ze het toch voor ons ingevuld?
Nu moeten we zelf nog eens zoeken ivm al die premies van energiesparen en grootstedelijk gebied en al, bweikes, krijg me daar echt niet toe aangezet... Zucht!

Gepost door: Josie | 30-06-06

@josie Ik weet dat jullie nog niet getrouwd zijn, ik veronderstel dat jullie dan wettelijk samenwonen? Lees dan eens pagina 54 en 55 van de toelichting bij je belastingsaangifte. Daar staat het in vijf stappen uitgelegd. 't Is echt te lang om het hier helemaal neer te schrijven :-S

Gepost door: liza | 30-06-06

Hee daar mensen,

Zoals ik steeds vaker hoor is dat de belastingen moeilijk zijn. Bij deze wil ik mijzelf aanbieden als hulpje voor de aangiftebelasting voor particulieren.

Mail me je situaties en wacht mn antwoord af. Probeer zoveel mogelijk te antwoorden en indien er een overvloed aan vraag is zal ik dit melden. Vragen kun je mailen naar badboi538@gmail.com

Ben zelf een student fiscaal recht en kan er niet tegen zodra er onjuiste info aan mensen word verstrekt.

@Josie: je kan niet bij beide volledig aftrekken. Doe dit ook asjeblieft niet :P

Gepost door: ryan | 11-06-07

De commentaren zijn gesloten.